Problemes empaquetats
Ones i so

Full de l'alumnat

Les ones i el so 1: Realització d'experiències de captura i enregistrament de sons generats per objectes vibrants amb micròfons. Caracterització de les magnituds associades: període, freqüència, fase, amplitud, característiques sinoidals. Estudi experimental de la posició, velocitat, acceleració d'un moviment harmònic simple (MHS). Interpretació de les transformacions energètiques en un MHS.

 

1. S'ha enregistrat la posició d'un objecte de 200 g unit a una molla horitzontal. L'objecte, inicialment en repòs es va empènyer cap a l'esquerra i posteriorment es va deixar anar iniciant, aproximadament, un moviment harmònic simple.

a) Determina l'amplitud inicial del moviment i el seu període.

b) Calcula l'energia mecànica en els moments inicials (quan encara no havia disminuït l'amplitud).

c) Calcula la força amb queè es va empènyer l'objecte inicialment.

Fig. 1

 

Les ones i el so 2: Caracterització de les ones sonores: model basat en la vibració d'un objecte i la transmissió de la pertorbació per l'aire fins a arribar a les nostres oïdes. Reconeixement de la transferència d'energia sense transferència de matèria com a característica general de les ones. Utilització de models mecànics i simulacions per ajudar a la comprensió del model. Realització de càlculs sobre la velocitat de propagació d'una ona.

 

2. Es mostren dos fotogrames separats per 0,064 s de la filmació d'una cubeta d'aigua en la què un vibrador (situat a l'esquerra) produïa unes ones. La filmació s'ha fet a 250 fotogrames per segon i s'hi ha superposat un objecte de 5 cm per tenir la indicació de l'escala. Considera que entre les dues imatges ha transcorregut menys d'un període.

a) Determina la longitud d'ona, la velocitat de propagació i la freqüència de l'ona.

b) Quina diferència de fase hi ha entre les dues imatges?

Fig. 2: origen de la imatge: Department of Physics. Doane College. Crete, NE (USA)

 

3. Les imatges mostren dues captures de la simulació d'una ona en un medi unidimensional representat per un seguit de boletes unides entre si. La pertorbació es propagava cap a la dreta. La segona imatge es posterior és 200 ms a la primera i les línies verticals estan separades 10 cm entre si.


a) Determina la longitud d'ona, la velocitat de propagació i la freqüència de l'ona simulada.

b) Indica on serà la partícula assenyalada amb una fletxa en la segona imatge quan hagi passat un període.

c) Indica justificadament la naturalesa de l'ona aquí simulada: (mecànica / electromagnètica, longitudinal / transversal).

Fig. 3:

 

Les ones i el so 3: Identificació de diferents tipus d'ones: mecàniques (en diferents medis) i electromagnètiques. Diferenciació d'ones longitudinals i transversals. Caracterització de les magnituds d'una ona periòdica: amplitud, període, velocitat de propagació, freqüència, longitud d'ona i fase. Interpretació de la doble periodicitat espai-temps.

 

4. Un altaveu que vibra amb una freqüència de 667 Hz produeix una ona sonora plana que es desplaça per l'aire a 333 m/s. L'ona produeix una pertorbació de d'amplitud.

 


a) L'altaveu provoca una pertorbació que es propaga: a quina magnitud física correspon aquesta pertorbació i, per tant, en quines unitats l’hem de mesurar?


Fig. 4:

b) Dibuixa els gràfics pertorbació-temps i pertorbació-posició ( vegeu les figures 4 i 5). Considera que en el moment inicial i en la pertorbació era de i augmentava.

Fig. 5:

 

Les ones i el so 4: Comprensió i aplicació del principi de Huygens. Reflexió i refracció. Interferències: constructives i destructives. Observació experimental i interpretació dels fenòmens de reflexió, refracció, interferències i difracció. Reconeixement de l'efecte Doppler i les seves aplicacions.

 

5. La figura 6 mostra els fronts d'ones planes que arriben a una superfície plana amb un angle d'incidència de 45º i s'hi reflecteixen.

Fes una figura similar per a cada una de les situacions següents. Explica en cada cas quina o quines de les magnituds de l'ona canviaran (i com) després del fenomen produït i el nom del fenomen.


a) Una front d'ones sonores que viatgen per l'aire (v = 340 m/s) arriben amb un angle d'incidència de 15º a un medi en el qual la velocitat del so és de 680 m/s.

b) Un feix d'ones sonores planes de 230 Hz de freqüència arriba a una paret amb un orifici de 50 cm d'ample.

c) Una sirena que emet un so de 1000 Hz s'allunya de nosaltres a 34 m/s .

d) Ens arriba el so que prové de 2 altaveus que produeixen, en fase i amb la mateixa intensitat, un so de i que estan situats a una distància de 3,6 m i 5,4 m de nosaltres, respectivament.



Fig. 6: reflexió d'ones planes.

 

Les ones i el so 5: Caracterització del so: intensitat, to i timbre. Interpretació de gràfics de sons captats per mètodes informàtics o electrònics i determinació de les magnituds rellevants.

 

6. La figura 7 mostra el registre de la veu d'una persona que pronuncia una e oberta. L'escala de temps està indicada en segons.

Fig. 7

a) a. Determina el període i la longitud d’ona del so fonamental d'aquesta veu (velocitat del so en l’aire: v = 340 m/s).

 

Les ones i el so 6: Observació d'ones estacionàries en instruments musicals de corda i vent. Interpretació de la producció d'una ona estacionària. Aplicació del principi de superposició. Reconeixement de sons fonamentals i harmònics. Observació de la representació d'un so pur i d'un so complex. Construcció d'un so complex a partir de sons purs. Identificació de sons purs en sons complexos.

 

7. La figura 8 mostra l'espectre de freqüències d'un so complex (arxiu sonor en format MP3 so_i.mp3). S'han indicat les freqüències del segon pic (392 Hz) i del tercer pic (587 Hz).


a) Identifica quins pics corresponen al so fonamental i quins als sobretons. Calcula la freqüència del so fonamental i la del vuitè harmònic i identifica'ls al gràfic.

b) Quin és el sobretò més important?



Fig. 8:: espectre de freqüències d'un so.

 

Les ones i el so 7: Reconeixement de l'escala de l'oïda humana. Aplicació dels ultrasons. Diferència entre so i soroll. Mesura del soroll. Contaminació acústica.

 

8. La figura 9 mostra tres registres sonors.

Fig. 9

a) Indica quin dels tres registres correspon a un soroll, quin a un so complex i quin a un so pur. Justifica la resposta comparant les freqüències de cada cas.

 

9. La figura 10 mostra un audiograma d'una persona jove amb audició normal. A les ordenades s'indica, per a cada freqüència, la intensitat mínima necessària per poder percebre els sons.


a) La major part de les persones perden progressivament la capacitat de sentir els sons aguts. Dibuixa com podria ser l'audiograma d'una persona de mitjana edat.

b) A l'article "Hearing range" de la Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Hearing_range hi hem trobat aquest text:


Dogs
The hearing ability of a dog is dependent on its breed and age. However, the range of hearing is approximately 40 Hz to 60000 Hz, [6] which is much greater than that of humans. As with humans, some dog breeds become more deaf with age, [...]"


Com seria l'audiograma d'un gos?



Fig. 10: audiograma d'una persona jove amb audició normal.

c) Imagina que la persona de l'audiograma de la figura està sentint un soroll que té una freqüència al voltant dels 1000 Hz amb un nivell de sensació sonora de 70 dB. En quin factor s'haurà de reduir la intensitat sonora perquè deixi de sentir-lo?


d) Imagina que la persona de l'audiograma de la figura sent un soroll que ve del carrer que té una freqüència al voltant dels 1000 Hz i amb un nivell de sensació sonora de 60 dB. Si s'instal·la a les parets de casa un aïllament acústic que absorbeix el 99,99% de l'energia sonora, seguirà sentint el soroll?


Nota: les qüestions c i d es proposen com a alternatives.

 Autor d'aquesta pągina: Octavi Plana, professor de Física i Química a l’IES Icària de Barcelona

 

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License