En absència de fricció calcularem l’angle del peralt. Aplicarem l’equació fonamental de la dinàmica a un moviment circular uniforme (sense acceleració tangencial). Així doncs, en el pla del moviment considerarem únicament l’eix normal () amb el criteri de components positius cap al centre de la circumferència i, a més, en un eix perpendicular al pla del moviment () els components de les forces s’han de cancel·lar (figura A).

Aïllant de (2) i substituint a (1), s’obté:

Quan hi ha fricció, la força de fricció estàtica () ha d’impedir que les rodes del cotxe llisquin lateralment: cap a l’interior de la carretera si va molt lent o cap a l’exterior si va massa de pressa.

El valor màxim de la força de fricció estàtica ()determinarà els valors mínim (figura B) i màxim (figura C) de l'interval de velocitats de seguretat.

Procedint igual que abans tindrem per a la velocitat mínima:

     

 

Resolent el sistema format per (3) i (4), obtenim


Per a la velocitat màxima, es compleix:

  


Resolent el sistema format per (5) i (6), obtenim

 

 


Nota: cal remarcar que el valor de la és diferent en cadascuna de les tres situacions.

Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License