L'asteroide Eros

Introducció

El retall de premsa de La Vanguardia del 31 de gener del 2012 ens aporta alguna informació sobre l'asteroide Eros i la seva trajectòria.
En llegir la notícia (amb esperit científic) de ben segur que se’ns obre un seguit d’interrogants que podem resoldre. En l’article es proposen i resolen algunes d’aquestes qüestions però evidentment serà molt millor si són els mateixos alumnes que les formulen i resolen posteriorment.

Guia pel professorat

Nivell

Segon de batxillerat. En acabar la unitat didàctica de gravitació


Orientacions

Seria desitjable que els alumnes poguessin llegir prèviament la notícia per exemple penjant el fitxer PDF al moodle del nostre curs. Posteriorment a l’aula comentarem el text i obrirem debat de manera que sorgeixin càlculs o preguntes per solucionar posteriorment.
També podem, després de la lectura de la notícia, plantejar directament als alumnes la nostra proposta. En l’article hi trobem tres propostes de treball:


Proposta oberta: l’alumne (o grup d’alumnes) ha de respondre un seguit de qüestions fent una petita recerca. Podem proposar-ho com a treball complementari i de millora de la qualificació o, fins i tot, pot donar peu a un treball de recerca.

Proposta semiguiada: es dóna a l’alumnat un seguit de pautes, pistes, enllaços... per tal que l’alumne pugui resoldre amb més facilitat els interrogants.

Proposta guiada: en aquest cas qualsevol alumne ha de ser capaç d’anar seguint les orientacions per resoldre les qüestions. També podem aprofitar per fer l’exercici plegats a l’aula de manera que ens pot servir com a proposta de síntesi de la unitat didàctica de gravitació per poder repassar alguns conceptes com velocitat orbital, lleis de Kepler, energia en un xoc...

Plantejament obert

L’alumnat s’ha d’espavilar completament per obtenir les dades, definir hipòtesis de treball, cercar les fórmules necessàries, fer els càlculs corresponents...El full de l'alumnat el podeu trobar aquí.

 Autor d'aquesta pągina: Tavi Casellas

 

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License