Satèl·lits del món

Guia per al professor

A la xarxa podem trobar l'applet J-Track 3D http://science.nasa.gov/realtime/jtrack/3d/JTrack3D.html/ de la NASA (Agència Espacial Nordamericana) que és francament espectacular perquè simula la situació en temps real de tots els satèl·lits artificials que estan en aquest moment en òrbita al voltant del nostre planeta. Alhora, ens dóna la possibilitat d'obtenir algunes dades interessants sobre cadascun dels satèl·lits (posició, velocitat, altitud, període...), que ens permeten realitzar càlculs i comprovar les explicacions teòriques que haurem treballat a l'aula de física.
La visió del conjunt Terra-satèl·lits és en tres dimensions i permet, arrossegant senzillament el ratolí, canviar la situació de l'observador. La rotació dels satèl·lits l'observem, d'entrada, en temps real, però la miniaplicació permet accelerar el temps per poder observar, en un temps raonable, rotacions completes al voltant del nostre planeta.
El treball amb aquesta miniaplicació s'emmarcat dintre de la línia CTS (ciència, tecnologia, societat) de l'ensenyament de la física, perquè permet treballar alguns dels conceptes físics basant-nos en situacions reals del nostre entorn i a més té l'avantatge de treballar aspectes relacionats amb l'astronomia que solen despertar en l'alumnat un interès remarcable (per la seva actualitat). Dintre d'aquesta línia aquest recurs s'utilitza en l'experimentació del projecte Física Salters a Catalunya.
Aquest miniaplicació la podem utilitzar per treballar els conceptes relacionats amb el moviment circular, la dinàmica circular, la gravitació i les lleis de Kepler. Concretament, aquest recurs està pensat per treballar el moviment circular dintre del currículum de la física de 1r de batxillerat.
Aquesta proposta de treball (qüestionari) està pensada com a guió de treball amb els alumnes a l'aula d'informàtica (individualment o per parelles) o bé com a proposta de treball individual (obligatòria o opcional) per lliurar-la al professor al cap d'uns quants dies.
En el conjunt de qüestions que trobarà l'alumne podem trobar-ne de tres tipus:
Simple observació del funcionament de la miniaplicació: funcionament del zoom, augment de la velocitat del temps...
Consolidació de conceptes: òrbites geocèntriques, període d'un moviment circular, velocitats angular i lineal...
Realització de càlculs numèrics basant-se en algunes de les dades obtingudes a partir dela miniaplicació: freqüència, velocitat lineal...
No hi ha cap mena de dubte que podem treure molt profit d'aquesta miniaplicació per comentar temes d'actualitat sobre els satèl·lits: avantatges i inconvenients dels satèl·lits geoestacionaris, satèl·lits espia, sistema GPS... Sobre aquests temes segurament els alumnes ens oferiran interessants comentaris.

Bé, en tot cas queda encara la feina d'aprofitar més aquesta miniaplicació per ala resta de temes que hem esmentats abans i, molt especialment, sobre les lleis de Kepler

Autor d'aquesta pàgina: Tavi Casellas

 

Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License