Immersió

Guia del professorat

Introducció

El concepte de pressió s’introdueix a 2n d’ESO com a força que realitza un cos sobre una superfície. A 4t d’ESO, el concepte s'esten a la força que líquids i gasos realitzen en diferents punts a causa del seu pes. L’activitat consta de dos grans blocs contextualitzats. El primer tracta de la pressió hidrostàtica utilitzant el submarinisme com a context, mentre que el segon tracta de la pressió atmosfèrica utilitzant el salt des de l’estratosfera de Félix Baumgartner com a element contextualitzador. L’activitat proposada utilitza dues simulacions amb les quals l’alumnat pot comprovar les hipòtesis inicials, analitzar els diferents paràmetres que influencien la pressió i arribar a la seva expressió matemàtica. Finalment es proposen diversos exercicis d’aplicació.
Aquesta proposta s'ha elaborat partint dels objectius (Grup de Disseny i Implementació d'Activitats Digitals (DIATIC) dintre del projecte de recerca ADIGIC)

tenint en compte el contingut del currículum de 4t d'ESO de Física i Química: Anàlisi experimental de la pressió exercida per sòlids, líquids i gasos. Identificació de les variables que influeixen en el valor de la pressió atmosfèrica.

Temporització i nivell proposat

L’activitat està dirigida a quart d’ESO. La durada prevista és de 4 hores.
Una possible temporització és:


Orientacions

L’alumne ha de conèixer el concepte de pressió, però no ha d’haver treballat la pressió hidrostàtica.


Proposta de treball a l'aula

L’activitat està dissenyada perquè l’alumnat treballi de forma autònoma en grups de dos. Cal insistir que cada alumne es llegeixi atentament el text de l’activitat. És interessant fer posades en comú després de cada part per comprovar que s’ha entès i veure els dubtes que s’han generat.
L’activitat comença amb la lectura de l’apartat “Vaixells enfonsats”. Opcionalment es pot llegir l’article de l’annex. Abans de començar l’estudi de la pressió hidrostàtica cal remarcar la pregunta que motiva l’activitat “Sota pressió”
L’estudi de la pressió hidrostàtica es realitza amb una simulació. Després de l’exploració inicial, que serveix per comprendre què permet fer el simulador, es fa una anàlisi qualitativa per deduir de quines variables depèn la pressió hidrostàtica i de quines no. El treball d’aquesta part permet fer aflorar idees prèvies.
La segona part de l’activitat busca que l’alumnat faci un treball quantitatiu, semblant a l’experimental, per trobar la relació entre la pressió i les variables (densitat, gravetat i profunditat). Al final, l’alumnat ha d’arribar a relacionar-les matemàticament. Finalment s’hi inclou l’efecte de la pressió atmosfèrica en la pressió real que hi ha en un punt del líquid.
L’estudi realitzat permet aplicar el concepte de pressió hidrostàtica a situacions reals en “La pressió que suporta el submarinista”.
L’activitat continua amb el visionat del vídeo “El salt estratosfèric” i la predicció de la variació de la pressió atmosfèrica amb l’altura. S’utilitza una simulació que permet obtenir fàcilment les dades necessàries. Cal assenyalar que en la simulació el volum del globus no canvia mentre va pujant. Per acabar, l’apartat “Un gran salt” aprofundeix en l’equipació del saltador.
Com a cloenda es proposen unes qüestions finals d’aplicació.


Material

L’alumnat ha de disposar d’ordinadors amb connexió a Internet i amb el Java actualitzat.

Autor d'aquesta pągina: .Maria Mercè Andrés és professora de Física i Química a l'institut Viladecavalls ; Montserrat Enrech és professora de Física i Química a l'Institut Montserrat Roig de Terrassa ; Maria Teresa Pujol Bosch és professora de Física i Química a l'institut Arraona de Sabadell. Maria Dolors Ribera i Vall és professora de Física i Química a l'Institut de Matadepera.

 

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License