Mirem el cel

 

Inroducció

L'objectiu d'aquesta pràctica és desenvolupar diferents aspectes del currículum de ciències experimentals de l'ESO, en especial la gravitació i la concepció de l'Univers, que en el nostre centre tractem bàsicament a 4t. És una bona oportunitat per donar una visió tant històrica com actual de la concepció de l'Univers.
Podeu descarregar Stellariumal web del projecte http://www.stellarium.org/ca/. A la Linkat, ja hi és instal•lat.

Comentaris a les qüestions

1 Trobar les coordenades d'un lloc concret de la Terra (nosaltres a la pràctica proposem les coordenades del nostre institut) es pot fer avui dia de moltes maneres diferents. Per exemple, podem posarl'adreça a GoogleMaps i, quan surt la «xinxeta», escollir l'opció “Quèhi ha per aquí?” (les coordenades del lloc apareixen llavors a sota).

2 i 3 Quan l'home va esdevenir sedentari, observant el celva descobrir«l'any» (fixant-se com el sol sortiaper diferents llocs i que eraun cicle que es repetiacada 365 dies). En aquest punt es rebat la idea que el sol sempre surt exactament per l'est (es pot fer córrer el rellotge perquè l'alumnat observi com la sortida del sol pels diferents punts és un cicle anual).
Treballem el concepte de solstici i equinocci, i la falsa creença que encara tenen alguns sobre la relació entre les diferents estacions i la proximitat Sol-Terra: els solsticis i equinoccis es produeixen en un moment determinat (són punts de la trajectòria de la Terra al voltant del Sol). Les dates dels solsticis i equinoccis es poden buscar a la Viquipèdia . Històricament eren els dies més llarg i més curt de l'any (solsticis) i els dies en què el dia durava igual que la nit (d'aquí el seu nom: equinocci). Eren (i són!) dates sagrades per moltes civilitzacions (convertides en la tradició catòlica en Sant Josep, Sant Joan, Nadal...) i celebrades amb actes relacionats amb ritus solars (fogueres, per exemple). És un bon moment per recordar (o explicar) el per què de les estacions (no estan relacionades amb la distància al Sol com molts pensen sinó amb la diferent inclinació de l'eix de la Terra respecte el pla de la seva òrbita).
Es pot veure molt bé amb aquesta miniaplicació: http:/www.meteolot.com/anim/estacions1.swf
També podeu trobar més informació a http://www.astrogea.org/coordenada/ficha_c7.htm

4 Mirant cap al N podem veure una estrella que gairebé no es mou: la Polar. És l'estrella que actualment està pràcticament sobre l'eix de rotació de la Terra. Volem que experimentin amb el fet que les estrelles es mouen al llarg de la nit al voltant d'un punt fix (la Polar). Això és sorprenent per a alguns d'ells, i dóna lloc a discussions sobre la teoria geocèntrica, i fins i tot algun alumne suggereix que la Polar és el centre de l'Univers.

5 Treballem amb la Polar: La seva magnitud és 1,95. Comparant-la amb Sírius (-1,45) o Vega (0), es veu que com més negatiu és el valor, més brilla (la Polar no és de les més brillants, el que la fa important és la seva situació).
Avançant el cel a molta velocitat, es veu com la Polar es mou una mica. Si s'avança o endarrereix el temps molts anys, es pot comprovar que aquesta estrella, a causa del moviment de precessió de la Terra, no ha estat sempre (ni ho serà) la més alineada amb l'eix terrestre.
Quan troben la distància a la Polar (uns 432 anys-llum), podem treballar el concepte d'any-llum com a distància (i fer la corresponent conversió a metres, per exemple), però també aprofitar per incidir en el concepte del temps que triga a arribar-nos la seva llum i que, per tant, estem veient com era aquesta estrella fa 432 anys (els telescopis no només ens permeten veure a grans distàncies sinó també en el passat!).

6 Recordeu que cal mirar cap a l'est per veure quan surt qualsevol astre. La posició relativa Sol-Terra-Lluna va canviant al llarg del cicle lunar, cosa que es posa de manifest en l'hora en què veiem sortir la Lluna.

7 Recents estudis mostren que més de la meitat de l'alumnat creu que les estrelles són determinants en la nostra vida o, si més no, que hi influeixen de manera important. En aquesta pregunta descobreixen un fet sorprenent per a ells: el dia que van néixer el Sol no estava en la constel•lació que correspon al seu signe del zodíac. Sí que hi coincidia fa 2000 anys, però avui dia ja no, a causa del moviment de precessió de la Terra (precessió dels equinoccis).

8 En aquesta pregunta cal que vegin la diferència entre planetes interiors, que sempre els veiem prop del Sol (com Venus), i exteriors (com Júpiter).

9 Des de l'antiguitat la humanitat va observar que hi havia dos tipus d'”estrelles” al cel: unes que mantenien la seva posició relativa (estrelles “fixes”) i altres que tenienun moviment erràtic (planetes), que anaven canviant de posició respecte de les estrelles fixes.
El moviment diürn del Sol, la Lluna, els planetes i les estrelles es poden justificar tant des del punt de vista geocèntric com heliocèntric. La teoria heliocèntrica permet entendre de manera molt més senzilla (i elegant) el moviment aparentment erràtic dels planetes (explicat per la teoria geocèntrica de forma molt complexa mitjançant la introducció dels epicicles); l'observació amb el telescopi de les muntanyes (cràters) de la Lluna i, sobretot, el descobriment dels satèl·lits de Júpiter (treballat a la pregunta 10) van fer consolidar la teoria heliocèntrica.

10 En aquest punt es pot treballar la relació entre ciència i política. Galileu es va «cobrir les espatlles» davant possibles represàlies per part de la Inquisició dedicant el seu descobriment a Cosme II de Mèdici (alhora que en cercava el mecenatge), batejant els satèl•lits de Júpiter com «planetes mediceus» al llibre on recollia les seves observacions amb el telescopi: SidereusNuncius.

 

 Autor d'aquesta pągina: M. Del Mar Gómez Bosquet i Àngel Villalba Salvador, professors de Física i Química de l'INS Salvador Espriu de Barcelona

 

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License