Moviments en una rampa

Orientacions per al professorat

L'experiència consisteix a llençar el levitador en una taula lleugerament inclinada i amb un sensor de posició (dels equips MultiLog-MultiLab) a la part més alta.
La durada prevista per a aquest recurs és d'una hora, incloent en aquest temps la posada en pràctica dels tres apartats: predicció, experiment i anàlisi.
El levitador és tan sensible que no necessita gaire inclinació: per una taula d'uns 120 cm de llargada, un desnivell de 10 cm serà suficient. Recordeu de falcar la taula per aconseguir que el levitador baixi pel mateix lloc que ha pujat.
A la primera part els alumnes han de predir com seran les gràfiques posició-temps, velocitat-temps i acceleració-temps i justificar-les. Aquesta primera part la poden fer sense el levitador, però és més pedagògic donar-los-el per quèt facin amb cura observacions qualitatives.
En aquesta part el professor no ha de pretendre buscar que els alumnes trobin la solució més correcta, sinó fomentar la discussió argumentada i, sobretot, no ha de deixar avançar cap grup fins a la segona part fins que superin la primera de manera satisfactòria. Per aconseguir-ho el millor és no subministrar tot el material necessari a priori.
A causa de a la importància d'aquesta primera part, cal no tenir pressa, hi podeu dedicar des d'un quart fins a la meitat de l'hora.
A la segona part es fa l'experiment i l'anàlisi dels resultats.
Se suposa que els alumnes coneixen la detecció de moviment mitjançant sensors amb l'equip MultiLog-MultiLab. Si no és així, és molt recomanable fer una experiència prèvia amb el levitador movent-se en un pla horitzontal (moviment uniforme).

Autor d'aquesta pągina: Jordi Servat és professor de Física i Química de l'IES Terra Roja.

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License