El gravitomòbil

Orientacions per al professorat

Temporització

El temps recomanat és de 4 sessions d'una hora, encara que aquest temps es podria modificar bàsicament en funció del nombre alumnes, de la seva autonomia, dels coneixements previs i del suport familiar.

Sessió

Temps
(min)

Activitat

Comentari

1

15

Presentació d'objectius

Se suposa que aquest projecte és l'aplicació després d'haver treballat l'energia potencial gravitatòria i com es calcula. Si no fos així, s'hauria de dedicar més temps a reflexionar sobre aquest concepte i, tanmateix, més temps al control i l'avaluació. S'han de fer els grups. No haurien de ser superiors a 3 alumnes, ja que el projecte no té gaire complexitat.

1

30

Planificació

És important deixar clar la importància de la "repetibilitat" dels experiments o dels projectes científics, atès que això dóna validesa i credibilitat als resultats obtinguts.

1

15

Decidir

En aquesta fase el professorat passarà per cada taula donant suport a la feina que s'està desenvolupant. El temps és orientatiu, depènà del grup.

2

60

Realització

L'estratègia de treball és de prova i error, ja que només es demana que el gravitomòbil funcioni (que es mogui el cotxe). Quedaria per a altres projectes estudiar la relació entre diferents variables. Si algun grup ho proposa, quedaria com a feina d'ampliació per a grups avançats però,en tot cas, fora d'horari de classe.Si no ho han acabat l'han de finalitzar a casa. A la sessió de control, si algun grup té dificultats, es poden fer modificacions per tal que funcioni.

3

60

Control

En aquesta sessió es revisen si s'han assolit els objectius del projecte i si cal tornar al principi ("replanificar").

4

60

Avaluació

En aquesta última sessió es pot fer una exposició ràpida omplint una taula comuna a la pissarra amb les dades següents: nom del cotxe, massa, alçada, energia, desplaçament i velocitat mitjana. Una altra opció és fer un petita exposició o concurs no competitiu per mostrar els projectes.

 

Alumnat al qual s’adreça l’experiència

En aquesta proposta el nivell més adient és el de 2n d'ESO. No obstant això, es poden plantejar problemes més ambiciosos en cursos posteriors com ara: calcular els diferents tipus de fregaments, realitzar les gràfiques d'espai, velocitat i acceleració en funció del temps, trobar l'eficiència del gravitomòbil, etc.

Metodologia

Es proposa la metodologia de treball per projectes. L'alumnat ha d'aplicar l'estratègia d'assaig i error; no obstant això, s'ha de desenvolupar la competència científica pel fet que:

Orientacions tècniques

Es pot demanar que els alumnes facin una taula amb tres columnes: problema, proposta de solució i avaluació. Els problemes típics que s'han de resoldre són la reducció dels fregaments, la selecció de la massa i de les transmissions adients i el fregament o adherència de la roda a terra (això no obstant, tot plegat ho poden resoldre per prova i error).

Autor d'aquesta pàgina: Joan Sánchez Marín, professor de física i química. CFA Pegaso. Barcelona

 

Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License