El gravitomòbil

Full de l’alumnat

Objectiu

El treball s'hauria de realitzar en grups de no més de 3 alumnes. Serà obligatori fer una llibreta o diari de laboratori.

Com a producte final, cada grup ha de lliurar el següent:

 

1) Gravitomòbil construït amb el màxim de material reciclat.

2) Un informe, redactat a partir del diari de laboratori, amb els apartats següents:

Introducció

Què és l'energia?

L'energia és la capacitat de produir un treball. Habitualment costa d'entendre que l'energia sigui una magnitud física ja que, en un principi, no es pot mesurar directament.

Un cotxe de gasolina té energia acumulada en forma química. Aquesta es pot transformar en calor en el pistó i convertir-la posteriorment en energia mecànica. El moviment del pistó es transmet a les rodes per la qual cosa es realitzarà finalment un treball en desplaçar el vehicle d'un lloc a un altre.

En un cotxe elèctric tenim l'energia acumulada en unes bateries. L'energia de la reacció química a les bateries es transforma en energia elèctrica. En el motor es transformarà l'energia elèctrica en energia cinètica que aprofitarem per a moure el nostre vehicle. Finalment, haurem realitzat el treball que volíem: desplaçar el cotxe.

Dit d'una altra manera: sempre partim d'una energia acumulada per tal de produir el treball que volem.

Sabem que l'energia hidroelèctrica es fonamenta en el fet de tenir aigua acumulada en un embassament a les muntanyes. Quan l'aigua surt de la presa fa moure uns generadors que transformen el moviment de l'aigua en electricitat. A l'energia acumulada a l'embassament se l'anomena energia potencial gravitatòria.

Com podríem construir un cotxe que es mogui a partir de l' energia gravitatòria?

Fig. 2: Esquema de construcció

La proposta consisteix a aplicar la idea següent : a un cotxe li pengem un pes d'un fil que passa per una politja. Aquest fil alhora ha d'estar enrotllat en l'eix d'una de les rodes. Quan caigui el pes per acció de la gravetat, aquest, a través del fil, farà moure les rodes. En podeu veure un exemple a la figura 2.

Material suggerit

Realització

1. Fase: Planificar

Fig. 3: Model de gravitomòbil

En aquesta fase, el grup haurà de redactar una llista de tasques previstes per tal d'arribar als objectius plantejats. Podrà haver-hi més d'una planificació. Sigui com sigui, tot ha de quedar reflectit al quadern de laboratori.

2. Fase: Decidir

Les alternatives definides a la fase de planificació s'han d'avaluar. Per fer-ho podeu, per exemple, puntuar-les o també votar-les. Comenteu-ho amb el professor; només així podreu passar a la fase de realització.

NOTA: Al diari deixeu prou espai entre línies per tal de retocar-les en el futur. Mai esborreu ni utilitzeu el Tipp-Ex i, si escau, ratlleu-les. Només feu servir el llapis si heu de fer un croquis.

3. Fase: Realitzar

Recordeu que heu d'anotar al diari de laboratori qualsevol acció que sigui important respecte al projecte i també com us organitzareu.

Apunteu especialment les dificultats que us aneu trobant i les estratègies per a resoldre-les.

4. Fase Controlar/avaluar

Heu d'anotar la taula d'avaluació (rúbrica) i revisar-la periòdicament. El professorat farà una ullada a aquesta taula i us donarà suport per a aconseguir els objectius.

Anàlisi i tractament de les dades

Les mesures s'han de repetir com a mínim 3 vegades. Calculeu l'error amb la dispersió (la major menys la menor) dividida per 2 i com a valor doneu la mitjana (dels tres valors) arrodonida en funció de la primera xifra significativa de la dispersió.

Rúbrica d'avaluació

Criteri

No fet

S'ha de millorar

Fet

A les conclusions faig servir la definició qualitativa d'energia

 

 

 

Calculo l'energia potencial gravitatòria

 

 

 

Faig les mesures com a mínim tres vegades i, calculo la mitjana i la dispersió

 

 

 

Calculo la velocitat mitjana

 

 

 

Faig hipòtesis sobre l'eficiència energètica

 

 

 

Faig hipòtesis sobre l'existència del fregament com a força

 

 

 

Faig conclusions respecte a la degradació i estalvi de l'energia

 

 

 

La informació donada permet repetir el projecte i obtenir així les mateixes conclusions

 

 

 

Calculo el fregament global (ampliació)

 

 

 

 

 

Autor d'aquesta pàgina:Joan Sánchez Marín, professor de física i química. CFA Pegaso. Barcelona

 

Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License