Deduir fórmules amb simulador i comunicar-les

Guia per al professorat

Aquí s'exposa com s'ha plantejat l'estudi del moviment rectilini uniforme (MRU) amb un simulador i el procés d'elaboració dels informes utilitzant recursos TIC. A la primera figura, podeu veure la simulació d'Interactive Physics que s'ha utilitzat. Podeu descarregar-la amb l'arxiu 5_velocitat_constant_R.IP . En la dotació als IES de Catalunya de les aules de noves tecnologies per a les ciències, que els darrers cursos ha dut a terme el Departament d'Educació, es va incloure una llicència de l'Interactive Physics, de manera que el professorat el pot tenir disponible per al treball educatiu amb l'alumnat en qualsevol dels ordinadors del centre.

Seqüència formativa

1. Presentació de l'activitat amb la pissarra digital interactiva (PDI)
Podeu trobar informació sobre la PDI a http://blocs.xtec.cat/presentaciopdi/.
Aquesta presentació serveix per donar pistes de com s'ha de fer l'activitat, ja que es demana als alumnes que expliquin, oralment i amb l'ajuda de la pissarra, el que s'ha de fer. A més a més, el treball en un grup gran també pretén facilitar la comprensió als alumnes amb més dificultats. A la figura 2, podeu veure com la simulació de l'Interactive Physics es projecta a la PDI i s'utilitza interactivament.

2. Treballs per parelles amb els ordinadors
Es tracta d'utilitzar les simulacions per emplenar la fitxa de resultats. Ara el treball es fa per parelles. Vegeu més avall l'apartat "Guia de l'alumnat". A la figura 3, podeu veure com els alumnes treballen amb la simulació que ja han vist a la PDI.

3. Treure conclusions de les observacions realitzades
De nou el treball es fa per parelles.

4. Informe de la pràctica amb el Google-Docs per compartir-lo amb el professorat
Un cop l'alumnat ha recopilat tota la informació en grup, és hora de fer l'informe individualment. L'alumne o alumna fa l'informe amb el Google-Docs (http://docs.google.com/support/) perquè amb aquesta eina pot compartir el document amb el professor, que en pot fer un seguiment i intervenir-hi. Vegeu el punt 5 d'aquesta guia.

.

Per arribar a fer tot això, abans caldrà que l'alumnat (i el professorat!) aprengui a obrir un compte a Google i a treballar-hi i compartir-hi documents. Mireu, pel que fa a aquest tema, l'adreça http://www.google.com/support/ .

Finalment, el professorat pot fer públics tots els informes acabats a la resta de l'alumnat. Per fer-ho, el professorat pot obrir un bloc utilitzant el mateix compte de Google. La informació la trobareu a http://help.blogger.com/?hl=ca

En cas que sigui necessari, els alumnes poden mirar els informes d'altres companys que s'hagin publicat al bloc, a més de les orientacions per fer els informes que trobaran al calendari del curs (també publicat al bloc). Vegeu la figura 4 i la informació relativa a com utilitzar els calendaris de Google-Calendar a l'adreçahttp://www.google.com/support/calendar/?hl=ca.

Finalment, i perquè pugueu veure un exemple real, aquí trobareu el bloc que he utilitzat amb el meu alumnat.


5. Correccions de l'informe proposades pel professor (treball individual)
Amb l'alumnat vam acordar que a Google-Docs jo escriuria sempre amb color blau i marcaria les faltes d'ortografia amb groc. Els alumnes han d'anar incorporant aquestes correccions al seu informe final.

6. Resolució de problemes aplicant les fórmules (treball individual i en grup gran)

Aquí teniu l'enllaç al fitxer que us pot servir d'exemple:problemes_mru.pdf.

 

Autor d'aquesta pàgina: Josué Barcia, professor de matemàtiques i ciències naturals a l'IES Júlia Minguell. Badalona.

 

Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License