Reflexió i refracció amb agulles

Full de l'alumnat: refracció amb agulles

Material

  • Cubeta transparent de parets planes i paral•leles (una caixa de bombons és perfecta).
  • 3 agulles.
  • Paper mil·limetrat.
  • Cartró.
  • Aigua.
  • Regle i transportador.


Execució

Omplirem la cubeta amb aigua i la posem sobre el paper mil·limetrat, que es troba damunt del cartró (vegeu la figura 5).
Punxem l’agulla 1 enganxada darrere de la cubeta i en un costat. Punxem l’agulla 2 pegada davant de la cubeta i desplaçada lleugerament de la normal definida per l’agulla 1.
A continuació, punxem l’agulla 3 de manera que observem les tres agulles en línia (fent l’observació de l’agulla 1 a través de la cubeta).
Després, llevem l’agulla 2 i la punxem en un altre punt davant de la cubeta i fem igual que abans amb l’agulla 3.
Fem aquest últim pas una o dues vegades més.
Per acabar, llevem la cubeta i les agulles i extraiem el paper mil·limetrat. Tracem línies rectes des del punt de l’agulla 1 fins als punts deixats per l’agulla 2 i des d’aquests fins als punts corresponents deixats per l’agulla 3.
Nota: és important que els angles descrits per les rectes 1-2 i 2-3 no siguin gaire grans.

 

Qüestionari


Què representen aquestes línies? Calculeu l’índex de refracció de l’aigua, naigua, i comproveu que es compleix la llei de Snell-Descartes.

 

 

  p

   
  p    
  p    




Quina agulla fa d’objecte, quina d’imatge i quina d’observador?

 

 


A partir dels raigs refractats, com podem calcular la distància imatge de l’agulla 1? Calculeu-ho també de forma teòrica i compareu-ne els resultats. A què penseu que es pot deure la diferència?

 

 


Si en lloc d’aigua experimentem amb un altre líquid (oli, benzina), què canviaria?

 


 Autor d'aquesta pągina: David Campos, professor de Física i Química de l'IES Ximén d'Urrea de l'Alcora.

 

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License