Experimentant amb lents

Orientacions pel professorat

Temporalització

Un parell de classes (entre la part pràctica i els càlculs).


Alumnes als quals s'adreça l'experiència

Alumnes de segon de batxillerat. Seria convenient que ja estigueren familiaritzats amb les equacions de les lents i els traçats de rajos.

Metodologia i orientacions tècniques

Per realitzar aquesta pràctica, únicament necessitem els maletins didàctics d'òptica del centre. Sol ser prou habitual que els alumnes fonguin la bombeta si no els avisem que la clavilla d'aquesta va a un transformador i no a l'endoll directament.
Si tenim temps (una classe abans), seria adequat fer algunes experiències senzilles amb els maletins: comprovar la independència dels rajos, l'ombra i la penombra (la propagació rectilínia), les lleis de la reflexió i la refracció... D'una banda, els alumnes es familiaritzaran amb els materials que utilitzarem més endavant. De l'altra, repassaran les propietats bàsiques de la llum en què es fonamenta l'òptica geomètrica. Encara que pareguin experiències molt senzilles, fomentarem, a través de l'experimentació, que els alumnes es plantegen preguntes sobre allò que estem observant. Per exemple: per què la llum es propaga rectilíniament si és una ona? O per què la llum no és visible en la seua trajectòria i en canvi la podem visualitzar quan s'interposa algun objecte en el seu traçat?

 Autor d'aquesta pągina: David Campos, professor de Física i Química de l'IES Ximén d'Urrea de l'Alcora.

 

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License