Conservació de la quantitat de moviment
Orientacions pel professorat
   
     Temporització
      
        -  30 minuts per a l'experimentació
 
        -  30 minuts per retallar el vídeo
 
        -  1 hora per a l'anàlisi de dades
 
       
      Alumnes als quals s'adreça l'experiència
      
        -  Alumnes de primer de batxillerat 
          
Metodologia
         
        - 
          
 Aquest experiment presenta algunes complicacions, 
            com ara la realització de la filmació, que ha de ser 
            acurada, el retall de la cinta de vídeo, la conversió 
            a arxiu AVI i la posterior transformació en un gràfic 
            i en dades numèriques a mitjançant el MultiLab . L'alumnat, 
            en tot aquest procés, necessitarà suport del professorat. 
         
        | 
     | 
  
   
    
        Fig. 1: Clicant a la figura podreu veure el vídeo. 
          Si voleu, podeu descarregar el fragment útil en format AVI fent 
          clic aquí 
          amb el botó dret del ratolí. 
        | 
  
  -  
    
 L'alumnat ha de saber identificar clarament en els gràfics 
      l'instant en què té lloc el xoc i quins són els intervals 
      que s'han de fer servir per obtenir les velocitats dels carrets.
   
  -  
    
 Cal que l'alumnat s'adoni que la velocitat és 
      constant en els intervals abans i després del xoc. També, 
      en acabar, han d'avaluar que els valors obtinguts estan subjectes a errors, 
      per a la qual cosa els pot servir de referència el moviment en l'eix 
      y del 
      carret que està inicialment en repòs: hauria de donar un valor 
      sempre igual i, en canvi, observaran que en marcar els punts en el MultiLab 
      la posició y va canviant lleugerament.
   
En la dotació de les aules de noves tecnologies 
  per a les ciències realitzada als IES de Catalunya els darrers cursos 
  pel Departament d'Educació es va incloure una llicència per al 
  MultiLab, de manera que el professorat pot tenir-lo disponible per al treball 
  educatiu amb l'alumnat en qualsevol dels ordinadors del centre.
Orientacions tècniques
  - 
    
 Hem de tenir present que l’experiència 
      està sotmesa a error i que, bàsicament, el que volem comprovar 
      és que el moment lineal es conserva en un xoc entre dos carrets. 
      Si els dos mòbils es mouen en sentit contrari, l’error serà 
      molt gran (l’error depèn de la suma dels valors absoluts, el 
      valor total és la resta dels valors absoluts i, llavors, la diferència 
      entre els valors inicial i final és molt gran). Així doncs, 
      per minimitzar l’error, el xoc s'ha de produir entre dos carrets que 
      es moguin en el mateix sentit o bé, millor encara, el de massa més 
      gran ha de xocar amb el de massa més petita (inicialment aturat).
   
  - 
    
 Cal filmar amb cura el xoc dels dos carrets i retallar 
      la filmació des de poc abans del xoc fins a poc després (el 
      video-clip no ha de durar més de 2 
      segons). Aquest procés, els alumnes el poden realitzar amb una càmera 
      de vídeo, una càmera fotogràfica amb captura de vídeo..., 
      etc. El que finalment s’ha d’obtenir és un vídeo 
      en format AVI, per poder-lo analitzar amb el MultiLab.
   
  - 
    
 Quan es faci l'anàlisi de dades amb el MultiLab, 
      cal retallar el gràfic i limitar-nos a les zones rectilínies. 
    
   
Autor 
  d'aquesta pàgina:  Anton 
  Cortada, professor de l'IES Jaume Vicens Vives de Girona.
 
Aquesta 
  obra està subjecta a una
  Llicència 
  de Creative Commons 
  
  