PART 2: Simulació

Obre el fislet .
Quan entris al programa veuràs l'àrea de treball dividida en tres parts

  • A l'esquerra de la pantalla apareixerà un gràfic de color blau on es visualitzarà el moviment del projectil
  • A la dreta uns eixos de coordenades. Els eixos (gràfic) són per representar les components x i y de la velocitat del projectil durant el moviment.
  • A la part inferior, els comandaments:
  1. Els tres paràmetres a modificar
  2. "Play", "Stop" i "Start".
  3. "Traça" (clicant sobre aquest botó queden marcades les diferents posicions per on passa el projectil). Utilitza aquesta opció
  4. "Velocitats" (desapareix/apareix la gràfica de les velocitats)

Hi ha tres paràmetres que s'han de modificar: la velocitat inicial, l'angle de tir i la gravetat. Els pots modificar clicant sobre el valor que hi ha o mitjançant el cursor que hi ha a la dreta de cada paràmetre. Durant la pràctica aniràs modificant successivament els tres paràmetres per estudiar les diferents situacions que es poden representar i que ajudaran a entendre aquest tipus de moviment.

INICI DE L'ACTIVITAT

1. Comença l’activitat amb els valors següents:

Observa què succeeix. Fixa’t en l’evolució dels gràfics de la velocitat:

Gràfic de la component Gràfic de la component

Comenta la forma dels dos gràfics (fixa't en els valors inicials i finals de les components de les dues velocitats).


2. Variem la velocitat inicial. Amb el mateix angle que en l'apartat 1 prova els valors següents:

Representació dels moviments dels dos projectils:

Conclusió: “Quan tirem dos objectes amb el mateix angle inicial, si augmentem la velocitat inicial del projectil ......................................................................................

3. Torna a les condicions inicials de l’apartat 1. Ara modificarem el valor de l’angle de llançament del projectil. Fes el dibuix del tir parabòlic en el mateix gràfic per als següents parells de valor d’angle inicial. Pinta amb el mateix color la trajectòria del tir parabòlic dels dos angles complementaris:

Representació dels tirs parabòlics

Comenta els gràfics obtinguts:

 

 


Per què succeeix això? Per què per a l'angle del'abast és màxim (mantenint la mateixa velocitat inicial)? Compara les conclusions a què has arribat amb la teoria que has estudiat a classe.

 

 

 

Prova ara per un angle de . Quin moviment obtens?

 

 

 

4. Suposa ara que fas el mateix experiment en dos planetes diferents, un que té una gravetat de i l'altre . Pren una velocitat inicial de i d'inclinació. Dibuixa el moviment dels tres objectes en el mateix gràfic (indica quin moviment és en cada planeta) i dibuixa també els gràfics de les velocitats que obtens a l'esquerra de la pantalla.

 

Variació de la trajectòria del tir parabòlic amb la gravetat:


Comenta els resultats obtinguts:

 


Conclusió. Explica la conclusió a què has arribat mitjançant la teoria vista a classe.

5. Opinió personal. Comenta aquí què t'ha semblat la pràctica (incidències en els ordinadors, si t'ha ajudat o no a entendre una mica més la teoria, propostes per al'any que ve...). Comenta també quines diferències hi havia entre les idees prèvies que tenies i els resultats obtinguts en la pràctica.

 

Autor d'aquesta pągina: Aracel·li Cabrero

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License